Transplantacja organów ludzkich - stanowisko islamu

Wersja do wydruku   

Komitet fatw w Arabii Saudyjskiej (Madżma’ al-Fiqh al-Islami), wydał następujący werdykt omawiając kwestię transplantacji organów:

  1. Transplantacja lub przeszczep organu z jednej części ciała do innej [tej samej osoby] jest dozwolona, jeżeli skrupulatnie zostało zbadane że korzyści z takiej operacji przeważają ewentualną niekorzyść która może być nią spowodowana, oraz pod warunkiem że jest to wykonywane aby zastąpić coś co zostało utracone, aby przywrócić wygląd lub normalną funkcję, lub też aby poprawić skazę lub zniekształcenie które powoduje fizyczne lub psychiczne utrapienie.
  2. Dozwolona jest transplantacja organu od jednej osoby do drugiej, jeżeli jest to organ który sam się regeneruje, tak jak skóra czy krew, pod warunkiem że donator jest dojrzały i rozumie co robi, oraz że wszystkie inne stosowne warunki szari`ah zostały spełnione.
  3. Dozwolona jest transplantacja części organu który został usunięty z powodu choroby aby inna osoba mogła z tego skorzystać, jak na przykład wykorzystanie rogówki oka która została usunięta z powodu choroby.
  4. Zabroniona [haraam] jest transplantacja organu od którego zależy życie, jak na przykład transplantacja serca od jednej żyjącej osoby do drugiej.
  5. Zabroniona [haraam] jest transplantacja organu od żywego człowieka gdy może to spowodować osłabienie niezbędnych funkcji żywotnych, nawet jeżeli życie tej osoby nie byłoby zagrożone, na przykład usunięcie rogówek obu oczu. Usunięcie organów które doprowadzi do częściowego osłabienia normalnego funkcjonowania, jest jednak nadal tematem nad którym uczeni dyskutują.
  6. Dozwolona jest transplantacja organu od człowieka zmarłego do człowieka żywego którego życie zależy od otrzymania tego organu, lub którego niezbędne funkcje bez niego byłyby osłabione, pod warunkiem że została udzielona zgoda przez osobę od której organ ma być przeszczepiany przed jej śmiercią, przez jej spadkobierców, lub przez władcę Muzułmanów w przypadkach gdy tożsamość osoby nie jest znana lub gdy nie ma spadkobierców.
  7. Należy dołożyć wszelkich starań aby zapewnić właściwe umowy przy transplantacji organów w przypadkach opisanych powyżej, pod warunkiem że nie wchodzi w rachubę sprzedawanie lub kupowanie organów. Nie jest dozwolony handel ludzkimi organami w żadnym przypadku. Jednak jeżeli chodzi o to czy osoba korzystająca z transplantacji może wydać pieniądze by zdobyć organ którego potrzebuje, lub okazać swą wdzięczność, to jest to kwestia która nadal podlega dyskusji uczonych.
  8. Inne rodzaje transplantacji niż te wyżej wymienione nadal są dyskutowane wśród uczonych, i wymagają bardziej dogłębnej analizy w świetle badań medycznych i praw shari`ah.

[Riyadh, Dżumadah Thani 18-23, 1408 / Luty 6-11, 1988]


KOMETARZE

Brak komentarzy
Projektowanie stron SSI